Formgivning: Jan-Erik Höglund (svenskt omslag), Nicolas Krizan (svenskt omslag)
Omfång: 32 sidor i färg
Format: 299 x 225 mm
Utgivare: Epix
ISBN: 9789170895616

Lilla vampyren 01: Lilla Vampyren börjar skolan

Joann Sfar är en av Frankrikes mest uppburna serieskapare och det är verkligen på tiden att fler av hans verk kommer ut på svenska. Lilla Vampyren börjar skolan är det tredje av hans album att ges ut av Epix i kölvattnet på Herr Krokodil är mycket hungrig och Lille Prinsen. Sedan tidigare finns också två album i albumserien Donjon utgivna på svenska av Komika förlag.

Lilla Vampyren vill börja i skolan och träffa barn i sin egen ålder. Ja, nu är ju vampyrer odödliga och slutar växa i den ålder de hade när de blev vampyrer, men ändå. Hans mamma gör honom till viljes mot att han tar med sig några monster och gastar och bara går dit på natten, när skolan är tom. Lilla Vampyren börjar snart brevväxla med Hugo, en pojke som är i skolan, men detta ses inte med blida ögon av de andra monstren.

Lilla Vampyren börjar skolan är en mycket trevlig barnserie som även vuxna kan ha stor behållning av. Outsidern som förgäves försöker passa in verkar vara ett återkommande tema i Sfars historier. Men också att det okej att vara sig själv, något som är nog så viktigt för barn att förstå i en tid med ökad intolerans mot avvikande individer.

Teckningarna är ibland lite krafsiga, men mycket stämningsskapande och väl anpassade till genren. Ja, det är ibland makabra saker han tecknar, men jag tycker att han hittar precis rätt balans mellan tokroligt och läskigt. I alla fall gav detta album inte upphov till några mardrömmar eller natträdsla hos mina barn, sex och åtta år gamla. Vi hoppas alla tre att det kommer en fortsättning snart!