Omfång: 110 sidor i färg
Format: 19,5 x 26 cm, inbunden, hårda pärmar
Utgivare: Jippi Forlag
Språk: Norska
ISBN: 9788292226438

Neste gang blir alt riktig

Vi bär våra föräldrars världsbild med oss länge, att frigöra sig från den och skapa en egen inriktning kan vara mycket komplicerat. I serienovellen ”Neste gang blir alt riktig” av Lene Ask får vi följa Marit både som barn och som vuxen i arbetslivet. Triggad av alla snäva regler och präglad av en trångsynt kristen uppfostran kan Marit som vuxen inte stå emot när en vän vill begränsa henne. Det leder till att hon går in i flera nya relationer. Varje gång en relation blir för nära, springer hon fort därifrån.

De starka känslorna för mamman blir en börda. Den svala kontakten från en moder som inte kan visa kärlek, utan sakta tvinar bort, blir så påtaglig att Marit inte kan se den väg hon går.

Det är gjort med stor känsla för berättandet, det sägs mycket mellan raderna. Som läsare har du fullt upp, trots ett skenbart enkelt bildspråk. Här talar färger och stämningar levereras i bilder. Lene Ask skapar en berättelse som passar för seriemediet. Skildringen av både barnet och den vuxne sker ärligt och i en trovärdig ton. Det är riktigt bra.

Om du har tröttnat på alla skildringar av en ung man/kvinna som berättar om sin vardag som konststuderande, så har du här en mer vuxen vardagsskildring. Historien blir komplex och inget är enkelt. Marit pendlar mellan glädjen att umgås med nya vänner och behovet av att var ensam. Som att stå upp för sin ensamhet och avvisa en gammal vän under tågresan. Saker blir komplicerade.

Att lämna landsbygden och passa in i staden är en resa som tusentals människor gör. Hur möter man sedan de som blev kvar på landet, utan att man verkar högfärdig? Marit visar sig vara handlingskraftig mellan varven och ändrar sakta sin situation. Jag blir fångad av historien och det är en serie som lever – när jag slutat läsa så finns personerna kvar, de har tagit sig in. Det är riktigt bra. Något man söker efter som serieläsare.

Läs själv, det är den värd.

Serieboken är utgiven av Jippi förlag och de gör en riktig fin presentation, hårda pärmar och tryckt i färg på bra papper – tack för det. Man har tagit serien på allvar och ger den en snygg yta.