Omfång: 484 sidor i färg
Format: 215 x 159 mm
ISBN: 9789175150987

Rockypedia 2000–2003

Böcker Re-release med nytt extramaterial. Och nej, det här är ingen DVD/Blu-ray-annons.
Ruta ur Rockypedia 2000–2003. Bild: Martin Kellerman.

En recensent som skrev om den förra, första samlingen, hade åsikten att Martin Kellerman inte kan skriva. Jag antar att det syftade på dialogen. Jag håller inte med. Dialogen i Rocky har alltid varit underfundig och pådrivande. Jag är särskilt förtjust i de medvetna (eller omedvetna) stavfel och faktamissförstånd som karaktärerna vräker ur sig, exempelvis en från denna samling där Rocky förargar sig över att Triple & Touch fortfarande drar storpublik trots att Loket har hoppat av gruppen.

2000–2003 är en intressant period för det är här som Rocky/Martin utvecklas hantverksmässigt. Man kan säga att Rocky lämnar valpåren med året 00 och från och med 01 går serien in i en ny era som en äldre och rutinerad vovve. Teckningsstilen överger den tidigare runda och polerade stilen och får mer svärta och jargongen pendlar långsammare mellan situationskomedi och diskbänksrealism.

Jag har förstått att man ger ut dessa samlingar eftersom de tidigare utgåvorna inte längre finns i tryck, men jag kan inte annat än känna att man på förlaget, speciellt när man använder en titel som Rockypedia, gjort det lite väl enkelt för sig. Varje årtal inleds med några sidor text där Martin berättar var han själv befann sig i livet och det finns en liten kalender där det nämns en eller två händelser som inträffade varje månad. Världshändelser som ibland nämns i serien. Jag hade önskat att man hade lagt in längre kommentarer under varje stripp från upphovsmannen och de personer som förekommer i serien – som Charlie Christensen gör till Arne Anka-samlingar. Att enbart på sidorna skriva ut företeelser som tas upp, exempelvis Bengt Magnusson, Judge Dredd och Jägermeister som man kan hitta till via ett index, känns lite väl billigt. Dessutom misstänker jag att det finns serier och/eller helsidesbilder från 00–03 som inte är med i denna samling.

Men jag kan inte annat än hålla med om att utgåvorna är snygga och pryder sin plats i ett seriebibliotek.