Färgläggare: Brad Anderson, Art Lyon
Omfång: 256 sidor i färg
Format: 254 x 152 mm, inbunden, hårda pärmar
Utgivare: DC Comics
ISBN: 9781401235475

Superman – Action Comics Volume 1: Superman and the Men of Steel

Böcker Hösten 2011 startade DC Comics om sitt superhjälteuniversum för örtifjörtonde gången med en satsning som kallades "The New 52". Man uppdaterade några dräkter, moderniserade sin approach och föryngrade sina superhjältar. Superman var en av de figurer som genomgick störst förändringar och uppdraget att uppdatera mannen av stål gick till Grant Morrison, som efter All-Star Superman visat att han förstått det ikoniska med figuren.

Inför millennieskiftet pitchade Grant Morrison, Mark Millar, Tom Peyer och Mark Waid en moderniserad version av Superman, en ”soft reboot” där man tänkt smälta samman flera tolkningar av figuren snarare än att trycka på reset-knappen. Bland annat hade man tänkt göra Superman till mer av en utomjording, en gud som vandrar på jorden förklädd till människa, men som ändå står på den lilla människans sida och är vegan. Man hade även tänkt upplösa äktenskapet med Lois Lane och visa hur Supermans blotta närvaro i världen förvandlade Lex Luthor från gott geni till någon som slösar bort sina talanger på att försöka förgöra Superman, driven av stolthet och avundsjuka. Förslaget refuserades dock, vilket inte hindrade att delar av pitchen senare letade sig in i Superman: Birthright, All-Star Superman, Superman: Red Son och andra serier av såväl den ursprungliga hjärntrusten som andra serieskapare.

Under 2000-talets första tio år sjönk försäljningen stadigt och DC Comics verkade inte kunna få folk att köpa tidningar med Superman i den utsträckning förlaget skulle ha önskat. Ett flertal omstarter slog fel och konkurrerande Marvel Comics chefredaktör Joe Quesada kunde inte låta bli att kläcka ur sig att DC Comics var ”en porrstjärna som inte kan få upp världens största pitt”. Grant Morrison fick därför mer eller mindre fria händer att skriva historien om en Superman som befinner sig alldeles i början av sin karriär.

Superman är en påtagligt yngre man iklädd en primitiv hemagjord dräkt i form av en t-shirt med S-märket, röd slängkappa, lappade arbetsjeans och kängor. Det är något tidlöst över utstyrseln och miljöerna som Rags Morales tecknar, samtidigt som det tydligt påminner om den tid då figuren först skapades. Superman var från början en hämnare som opererade utanför lagens råmärken, vilket även återspeglas i Morrisons version, där Superman är en rätt kaxig men rättskaffens typ som tar lagen i egna händer genom att hota och skrämma dem som lagen inte kommer åt. Han jagas inledningsvis av både polis och militär, som får hjälp av en extremt osympatisk Lex Luthor som ständigt går omkring med en överlägsen min.

Omvärldens inställning till Superman förändras dock när Metropolis attackeras och krymps av den utomjordiske samlaren Brainiac. Denna historia hade med lätthet kunna utgöra hela denna volym, men av någon anledning inkluderade man även två nummer till med en krånglig tidsresehistoria tecknad av Andy Kubert. Och det här är en superskruvad Morrison i sitt esse, till skillnad från den inledande historien, som ändå varit relativt jordnära med genialiska detaljer och uppdateringar. Boken avslutas med några kortare berättelser skrivna av Sholly Fisch som fungerat som backup-historier i serietidningen för att brodera ut legenden ytterligare, men som känns helt överflödiga när de jämförs med Morrisons verk. De bidrar bara ytterligare till att ge en splittrad bild av samlingsvolymen rent stilmässigt. Det är redan lite spretigt, Rags Morales verkar inte ha hunnit med och har tagit hjälp av flera andra tecknare medan sekvenserna som utspelas på Krypton helt tecknats av Gene Ha. Dock verkar tuscharna ha slätat över de värsta avvikelserna.

På det hela taget är det en lättsam och läsvärd volym som står på egna ben, oavsett om du är en mångårig läsare som uppfattar alla referenser eller en helt ny läsare som bara vill läsa en modern superhjälteserie.