avatar
Superman Volume 3: Fury at World’s End

Superman_Fury_at_Worlds_End_TPB

Lobdell och Rocafort spänner bågen högt, men resultatet är något man kan både ha och mista, tycker Bild & Bubblas recensent.

När DC Comics startade om samtliga sina titlar 2011, däribland Superman-titlarna, fick George Peréz det otacksamma uppdraget att skriva och teckna flaggskeppet Superman utan att ens ha fått reda på vad Grant Morrison tänkt hitta på i sin ursprungshistoria i Action Comics. Missnöjd lämnade Peréz titeln för att följas av Keith Giffen och Dan Jurgens inom loppet av ett enda år. Efter denna skakiga start lämnades tidningen över till författaren Scott Lobdell och Kenneth Rocafort.

Lobdell och Rocafort var hyfsat ambitiösa och inledde sin sejour med en crossover mellan Superman, Supergirl och Superboy, där en annan överlevande kryptonier vid namn H’El planerar att återskapa Krypton till varje pris. Tyvärr är det bara avsnitten från Superman nummer 0 och 13–17 som återtryckts i samlingsvolymen Fury at the World’s End, vilket gör historien fragmentarisk och ibland förvirrande när man får klart för sig att det hänt något av betydelse i en annan tidning. Och det blir inte bättre av att jag stundtals upplever Rocaforts teckningar som onödigt krafsiga och skissartade. Rocafort tuschar inte sina teckningar utan man trycker helt enkelt hans skisser, något som blivit möjligt i och med digitaliseringen av tecknaryrket.

Det intressantaste med den här volymen är Supermans samspel med en rent diabolisk Lex Luthor, som sitter i ett superavancerat fängelse byggt enkom för honom (av honom själv). I övrigt är det här en seriebok man kan både ha och mista.

David Haglund

Comments are closed.