Omfång: 144 sidor i svartvitt
Format: 169 x 258 x 11 mm
Utgivare: Apart Förlag AB
ISBN: 9789187877155

The Walking Dead volym 15: En andra chans

Den femtonde volymen i den grafiska romanserien The Walking Dead har fått undertiteln En andra chans. Trots hoppet som titeln andas handlar albumet i sin helhet mera om ångest och sorg.

I det lilla samhället Alexandria, dit berättelsens protagonister sökt sig, håller invånarna alltjämt på att hämta sig efter attackerna i den förra delen. Carl har blivit skjuten och ligger i koma. Hans pappa Rick vakar över honom både dag och natt. Han vare sig sover eller äter. För att komma bort från sorgen över sin hustrus död, och Carls skador, leder han en expedition ut från Alexandria. Under tiden planerar några andra av Alexandrias invånare ett uppror mot Rick och medlemmarna i Ricks grupp.

Liksom alltid i The Walking Dead är även detta avsnitt välberättat och vältecknat i svartvitt med effektiva kontraster och välbalanserade gråskalor. Inte heller i detta avsnitt är The Walking Dead en berättelse om zombier. Istället är ”strykarna” (de överlevandes ord för zombierna) ett slags bakgrundsbrus. De är vrakgods från vår samtid, på drift i den postapokalyptiska framtidens böljande hav. De utgör konstanta påminnelser om hur livet en gång var.

Livet i Alexandria utspelar sig mot apokalypsens bakgrund, men det är en berättelse om vårt eget liv. Vilka blir vi då vi utsätts för hot om extremt våld är frågan som serien svarar på. Och det är nyttig läsning, för det handlar ytterst om livet i de krig som utkämpas runt om i världen just nu. Det är de drabbade syriska familjernas berättelse, det är den drunknade Alans berättelse. Sorgen över det livlösa barnet på stranden.