Kellermans stripp var inte antisemitisk, utan snarare anti-antisemitisk genom att driva med konspirationsteoretikerna som alltid beskyller judarna för allt ont i världen. I Rockys fall var det ”judarna på Bonniers” som beskylldes för allt ont, i sedvanlig sarkastisk stil. Men för DN räckte det med att serien kunde tolkas som antisemitisk av ovana läsare för att motivera raderingen.
I en intervju med SVT:s Kulturnyheterna fick Björn Wiman frågan om varför tidningen publicerat Lars Vilks teckningar av profeten Muhammed som rondellhund (som anses kränkande av en hel värld troende muslimer) medan man censurerat en seriestripp som driver med antisemitismen, varpå han svarade: ”Skillnaden är ju att Lars Vilks teckning driver med en påhittad religiös figur, nämligen profeten Muhammed, medan antisemitismen som den tar sig uttryck i stripen riktar sig mot en enskild folkgrupp. Det är en solklar och viktig distinktion att göra. Människor tar väldigt många olika figurer på stort allvar, det finns säkert dom som inte tycker att man ska driva med jultomten också.”
Åsa Linderborg gav svar på tal på Aftonbladets kultursida 3 november där hon menade att Wiman tolkat serien fel och därför fattat fel beslut: ”Är det en stor sak att en tecknare censureras? Björn Wiman tyckte det när Muhammedkarikatyrerna for över världen. Han tyckte det när Lars Vilks rondellhund pinkade ner varenda muslim i hela landet. Då hette det att yttrandefriheten var en överordnad princip. Den skandalösa censuren av Martin Kellerman blir som yttrandefrihetsfråga tragikomisk eftersom han så uppenbart driver med dem som Björn Wiman, med all rätt, riktar sin avsky mot: antisemiterna. För de finns ju. Men inte alltid och överallt.”