I år hann jag inte göra någon lång rapport från Stockholms internationella seriefestival. Jag var helt enkelt för upptagen med att sälja mitt eget seriealbum ”Trans:IT”. Istället blir detta en kort artikel om min upplevelse av händelserna i början av seriefestivalen, eller närmare bestämt av fredagen den 26 april.
Kafé 44 är en oberoende kulturförening som driver fik, scen och boklåda på Tjärhovsgatan 46 i Stockholm. Med andra ord den perfekta skådeplatsen för Mattias Elftorps bokrelease av ”Piracy is Liberation volym 01”, som samlar album 1–6 i en enda massiv bok. Jag fick en pratstund med Mattias.
Den heter volym 01, betyder det att det kommer att komma en fortsättning?
– Jo det stämmer. Volym 01 samlar de första sex albumen, medan volym 02, som släpps senare i sommar, kommer innehålla album 7 till 11. De två sista delarna, volym 03 och 04, är inte skrivna ännu, men kommer att samla album 12 till 20.
Kan du kort beskriva vad din serie handlar om?
– Man kan säga att det är politisk teori, filtrerad genom självbiografi, maskerad som fiktion i formen av cyberpunk postapokalyps. I grund och botten är serien en samtidskritik av det kapitalistiska systemet, i serien har kapitalismen blivit en religion och de som inte följer systemet kallas för syndare. Den är skriven på engelska för att ha en lite större chans att nå ut till fler läsare.
Vill du köpa serien ”Piracy is Liberation volym 01” kan du besöka: www.elftorp.com/freeinformation.
Från Kafé 44 begav jag mig vidare in bland Gamla Stans gränder och signeringen av Nosebleed Studios senaste seriesläpp ”Swedish Manga Anthology”, där svenskhet står i fokus. Hela studion bestående av Natalia Batista, Catarina Batista, Alice Engström och Joakim Waller var samlade på SF-bokhandeln och signerade. Den största nyheten var dock, förutom seriesläppet, att studion är på jakt efter en ny medlem. ”Framförallt söker vi en person som är mangatecknare, som är stolt över manga och har stora visioner”, sade Catarina Batista. Mer info på: www.nosebleed-studio.com.
Efter signeringen bar det vidare till vernissage eller närmare bestämt till ”Åtta mangatecknare tolkar dagdrömmar”. Jag passade på att fråga Joakim Waller om hans medverkan. Han ställde bland annat ut maskoten Weather Chan, som han gjort åt danska Weather Studio, och ett annat verk som tidigare varit publicerat i ”Seaside Stories”. På frågan om vad han själv brukar dagdrömma om, svarade Waller att han kan dagdrömma efter att han läst klart en manga och fantisera om hur fortsättningen skulle kunnat se ut.