Korsbefruktningen mellan tecknade serier och film har på senare år blivit alltmer frekvent, det har nog många märkt av inte minst i bioutbudet. Här gången tittar vi närmare på filmaffischer och hur serietecknare har hyllat och refererat till dem genom åren.
Filmaffischer har som enda syfte att sälja in en film hos förbipasserande. Ursprungligen satte man bara upp textanslag utanför biograferna, men runt 1910 blev det allt vanligare att affischerna även illustrerades med en intresseväckande bild.
Länge var de flesta filmaffischer målningar, men någon gång på 1970-talet blev det vanligt med fotomotiv, en trend som växte sig allt starkare under 1980- och 1990-talen för att resultera i dagens utförande med foton som ofta manipulerats digitalt.
Ghostbusters, eller Spökligan som den också hette på svenska, är en komedi från 1984 om en grupp professionella spökjägare. Filmaffischen med spökjägarlogotypen har parafraserats av många andra, till exempel av Moderata ungdomsförbundet som lanserade en Palmebusters-kampanj med en förbudssymbol över en karikerad bild av Olof Palme. |
Hulkbusters är en militär insatsstyrka som ursprungligen leddes av general Thaddeus »Thunderbolt« Ross. Hulkbusters skapades före Ghostbusters, men det är tydligt vad tecknaren John Byrne hade i tankarna när han gjorde omslaget till The Incredible Hulk nummer 317 (1986). Här den svenska utgåvan Marvels universum nummer 4/1990. |
Filmmemorabilia – en lukrativ samlarmarknad
Filmaffischerna tillhörde ursprungligen distributören/filmbolaget och returnerades när visningen var klar, men under efterkrigstiden gav affischerna upphov till en egen samlarmarknad som även innefattar promotionbilder, autografkort och annat reklammaterial. Affischen till Fritz Langs Metropolis (1927) inbringade till exempel 690 000 USD vid en auktion för 10 år sedan!
Många filmaffischer dubblerar även som omslag till köpfilm, men här brukar filmbolagen med jämna mellanrum byta ut omslagen i samband med nyutgåvor.
Med tanke på att de flesta av oss har någon sorts relation till film är det inte konstigt att serietecknare ibland refererar till välkända filmmotiv. I detta inslag ska vi i bildmaterialet titta närmare på tre olika fall: DC Comics filmmånad, Knasen och Nemi. (Och någon enstaka annan bild också, så klart.)
Terminator blev en oväntad succé när den släpptes 1984 och boostade karriären för såväl regissören James Cameron som skådespelaren Arnold Schwarzenegger. Filmaffischen och de olika filmomslagen utgår i regel från samma bild, med några små variationer. Här en svensk DVD-utgåva från 2004. |
Mutanten Bishop gör sin bästa Arnold-imitation. Omslagsbilden till svenska X-Men nr 1/2005 är tecknad av Phil Jimenez och kommer ursprungligen från amerikanska New X-Men nummer 141. |
Referenser till populärkultur
Serien Nemi är fast förankrad i samtida populärkultur, inte minst för att huvudpersonen har typiska nördintressen. Därför är det heller inte förvånande att omslagen till serietidningen med samma namn ibland refererar till film, skräck, musik och fantasy. Ibland är referenserna generella, men när det ibland handlar om filmer blir förlagorna extremt tydliga.
Borta med vinden (Gone with the Wind) är ett filmdrama från 1930 som bygger på en roman om det amerikanska inbördeskriget och den minst sagt struliga kärlekshistorien mellan Rhett Butler (Clark Gable) och Scarlett O’Hara (Vivien Leigh). Filmen fick åtta Oscars och räknas som en av de mest inkomstbringande filmerna någonsin. |
Joakim Lindengrens Kapten Stofil innehöll ofta hyllningar till populärkulturen eller snarare kulturhistorien. På omslaget till Kapten Stofil nummer 17 ser vi Kaptenen själv omfamna Lädernuckan i en hommage till Borta med vinden. |
Omslagen till Nemi innehåller ofta populärkulturella referenser, här till den klassiska kärleksagan Borta med vinden. Genom att stoppa in seriefiguren Swamp Thing får man också till en referens till sagan om Skönheten och odjuret. Från Nemi nummer 1/2010, bild av Lise Myhre. |
Omslagen till Knasen produceras av norska Egmont och används till alla de nordiska utgåvorna (även om den svenska redaktionen får använda en alternativ bild om den nu skulle vilja det). Här har vi sett exempel på omslag som parodierar bland annat Hajen och Star Wars och en hel pinupkalender med fröken Fröjd på filmtema.
Hajen (Jaws) kom 1975 och blev Steven Spielbergs stora genombrott som regissör. Filmen tilldelades inte mindre än tre Oscars och gjorde en hel generation människor rädda för att bada i havet. |
På omslaget till Knasen nr 17/2009 agerar Schassen hajen och hotar att sluka Knasen med sitt jättegap. (Dock med ett mindre imponerande tandgarnityr än den första hajen.) |
Enligt Jo Håvard Masdalen på Egmont i Norge brukar redaktionen vaska fram de illustrationer och filmaffischer de vill parodiera. De gör själva några grova layoutskisser och koncept som sedan sänds till tecknaren Henrik Rehr, som sedan renritar och sätter sin egen prägel på bilden. Alla steg i processen (koncept, skisser, renteckning och färgläggning) måste dock godkännas av seriesyndikatet.
First Blood baseras på en roman med samma namn av David Morell och handlar om en Vietnam-veteran som löper amok på hemmaplan. I folkmun blev filmen ändå mest känd som Rambo efter namnet på huvudkaraktären. Filmen figurerade ofta som ett avskräckande exempel under åttiotalets debatt om videovåld. |
På omslaget till Nemi nummer 2/2011 finns denna hyllning till Rambo. Bild: Lise Myhre. |
Amerikanska variantomslag med filmtema
För de amerikanska serieförlagen är begränsade upplagor med variantomslag ett klassiskt knep för att sälja fler tidningar, även om luften gått ur samlarmarknaden sedan hysterin på 1990-talet då det var vanligt med samlarupplagor i form av hologramomslag och andra gimmickar.
I mars 2015 hade DC Comics en temamånad där alla titlar fick variantomslag som inspirerats av kända filmaffischer från Warner Bros. (vilket inte är så konstigt med tanke på att serieförlaget och filmbolaget har samma ägare). Några av de mest lyckade exemplen återfinns i detta inslag.
En av nittiotalets största filmsuccéer var Matrix och dess uppföljare, som handlade om en dystopisk värld där människor och maskiner krigar mot varandra i en sorts virtual reality. Filmen blev stilbildande när det gäller digitala specialeffekter. |
Brian Stelfreeze har tecknat omslaget till Detective Comics nummer 40, en del av DC Comics temamånad med omslag inspirerade av filmer. Här var inspirationen Matrix. |
Prince vann en Oscar för bästa musik till den delvis självbiografiska långfilmen Purple Rain (1985). Filmaffischen är en av de mest ikoniska bilderna någonsin och blev även skivomslag. |
Variantomslaget till Batgirl nummer 40 (våren 2015) var en del av en satsning där alla omslag från DC Comics lånade motiv från långfilmer. Tecknaren Cliff Chiang inspirerades av de många kopplingarna mellan Prince och Batman: att både TV-seriens Batgirl och Prince gillar lila, att båda kör motorcykel och inte minst att Prince gjorde soundtracket till Batman-filmen från 1989. |
Under en period lät Grant Morrison Dick Grayson (Robin/Nightwing) vikariera som Batman och passade då på att introducera nya superskurkar, till exempel den färgstarke El Flamingo i Batman and Robin nummer 6 (2010). Frank Quitelys omslag är en tydlig referens till Purple Rain och Morrison inspirerades mycket riktigt också av Prince, som ofta bar boleros under en period på åttiotalet. |
Frank Millers historiska epos om de 300 spartanerna som höll stånd mot en persisk armé under slaget vid Thermopyle filmatiserades 2007. Serieromanen adapterades i stort sett ruta för ruta och mycket av Millers teckningar och formspråk lyser igenom. Här visas en promotionposter för filmen 300 med en hårdför replik från filmen: »Tonight we dine in hell!«. |
Finns det någon film som skulle passa amazonkrigaren Wonder Woman bättre än 300? Omslaget till Wonder Woman nummer 40 tecknades av Bill Sienkiewicz och har som tagline »Tonight we dine in Themyscira!« (det vill säga amasonernas dolda paradisö). |
Star Wars, eller Stjärnornas krig som filmen länge kallades i Sverige, är ett film-, spel-, serie- och leksaksfenomen som kanske inte behöver någon närmare presentation. En av de mest kända promotionaffischerna för den första filmen målades på rekordtid av bröderna Greg och Tim Hildebrandt, som även gjort en hel del serieomslag och samlarkort. |
Omslaget till Knasen nr 24–25/2016 är en hyllning till bröderna Hildebrandts filmaffisch (som kommer lägligt till släppet av nya filmen). Här har man vänt på könsrollerna och fröken Fröjd tar på sig hjälterollen som Luke Skywalker. Nollan blir prinsessan Leia och Knasen gestaltar C3PO medan Schassen tar på sig rollen som R2-D2. Över allt detta hovrar Generalen som Darth Vader. |
American Beauty hade premiär 1999 och tilldelades hela fem Oscars, bland annat för bästa film. Kevin Spacey spelar en medelklassamerikan som går igenom en livskris och börjar sukta efter dotterns 16-åriga kompis. |
2009 gjorde den norska Knasen-redaktionen en kalender som parodierade olika kända filmmotiv. Kalenderflickan blev föga förvånande fröken Fröjd, föremålet för Generalens gubbsjuka. Detta motiv inspirerades av American Beauty och blev också omslag till svenska Knasen nummer 17/2009. |
I Nemis värld sker allt på Nemis villkor. När man parodierade affischen till American Beauty i Nemi nummer 5/2011 vilar hon på en bädd av spindlar, inte några mesiga rosor! |
[Texten publicerades ursprungligen i Bild & Bubbla nr 207 (2/2016) och återges med skribentens tillstånd.]