I år var det premiär för Örebro seriefestival, det första större serieevenemanget som äger rum mittemellan de annars så dominerande seriescenerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Festivalen arrangerades av Seriefrämjandet med stöd av Örebro kommun, Region Örebro län och Adolf Lindgrens stiftelse i samarbete med ABF. Projektledare var Thomas Karlsson, välkänd skribent i Bild & Bubbla som under sin tid på Örebro Läns Museum anordnade utställningen Seriernas värld. Men det finns naturligtvis fler att tacka, som en projektgrupp bestående av Erik Martinsson, Milla Mortyr, Tommie Irvhage, Linda, David Geisler, Sara Grenter och alla volontärer.
Festivalen invigdes på fredagen av Lasse Åberg, som även medverkade i några av panelsamtalen under dagarna, bland annat i samtal med Svenska Serieakademin (som Åberg är medlem i) på lördagen och med Ola Skogäng på söndagen. Samtalet mellan Åberg och Skogäng blev en uppsluppen historia där de jämförde sina karriärer, berättade anekdoter och redogjorde för hur de kommit att samarbeta på Åbergs Museum. De träffades i samband med att Skogäng gjorde illustrationer för ett dataspel med Trazan Apansson, och sedan har det bara rullat på. Skogäng har haft en liten talroll i The Stig-Helmer Story (som dubbades över!) och guidar även på Åbergs Museum, medan Åberg agerat mentor och bland annat skrivit förord till Theo.
Föreläsningarna och panelsamtalen alternerade mellan källaren på Kulturhuset och ABF:s lokaler något kvarter bort. För mig var upplägget kanske inte helt klockrent med tanke på hur kallt det var ute när man skulle förflytta sig mellan lokalerna. Föreläsningsprogrammet var mycket brett med allt från buskis (med Pidde Anderson och Jan-Ola Sjöberg) till feminism och representation (med Saskia Gullstrand, Sara Olausson, Adrian Malmgren och Mattias Elftorp, respektive Linda Lamppu och Joëlle Jones). Huvudteman för festivalen var för övrigt genus och läsförståelse. Flera av föreläsningarna sändes live på webben (och finns fortfarande att beskåda) på festivalens officiella Facebook-sida.
Den mest kände internationelle gästen var utan tvekan David Lloyd, mest känd för att en gång ha tecknat V for Vendetta till manus av Alan Moore. Ett faktum som han själv återkom till med viss självironi under sina scenframträdanden … Numera driver han den digitala publikationen Aces Weekly, men i ett samtal med Patrik Schylström gjorde han även nedslag i tidigare delar av karriären, som Night-Raven, en blandning mellan Shadow/Spirit som han gjorde för Marvel UK. Dessutom kommenterade han sina insatser på Wasteland (med John Ostrander och Del Close), Hellblazer (med Grant Morrison), The Horrorist (med Jamie Delano) och egna Kickback. Han höjde ett varningens ord mot att använda tuschare med serieversionen av Time Bandit som exempel (”de dödar energin”) och uppmanade åhörarna att ”experimentera när ni kan”.
Patrik Schylström hade också ett scensamtal med Malin Biller, som blivit årets Birger Sjöberg-stipendiat för sitt arbete med att adaptera Kvartetten som sprängdes till seriebok. Hon är just nu på god väg att färdigställa del 2. Största delen av arbetet bestod enligt Biller i att läsa Sjöbergs bok och stryka ner den.
På Kulturhuset fanns även en marknad med såväl fanzinmakare som seriehandlare. Många av de svenska förlagen var representerade, till exempel Albumförlaget, Sanatorium, Ades Media, Syster förlag, Nubeculis, Galago, Cosmos och Wibom Books.
Adrian Malmgren stod bakom festivalaffischen och höll även workshop på festivalen. På marknaden sålde Malmgren teckningar, tryck och det egna fanzinet Wicked Hero, som han började jobba med redan 2012 tillsammans med Beomene Winroth, men som nu föreligger i omtecknad version. Malmgren är transaktivist och ser Wicked Hero som en del av den insatsen: ”Wicked Hero är transinkluderande. Det handlar om representantion: transpersoner finns ju i samhället, och då måste de även få finnas med i serier i alla möjliga genrer och stilar.”
Jonas Darnell har också en av serietecknarna på plats. Han hade med sig Prekampbrium, en Herman Hedning-samling i konstläderpärm, späckad med tidiga serier och extramaterial. Under helgen höll Darnell även i en workshop.
Serieföreningarna fanns så klart också på plats. Seriefrämjandet sålde böcker och tidskrifter från den egna utgivningen och serietidningar i årgångar från ett restlager i perfekt skick. Dessa serietidningar är från 80-talet och säljs vanligen i Rum för serier i Malmö, eller också kan man gå till serieaffären.se eller skriva till order@serieframjandet.se och höra sig för om utbudet.
Vid bordet för Örebro serieförening satt Jan Hoff och den lokale serieskaparen Per Löfgren. Även Tusen Serier var på plats, liksom The Scandinavian Chapter of the Lee Falk Memorial Bengali Explorers Club som sålde Fantomenkalendrar och den egenutgivna boken Lee Falk – berättaren.