Generic filters
Exact matches only
  • Artiklar
Årets festivalbild ritad av den meste göteborgaren: Johan Wanloo. Formgivning av Ola Forssblad. © Johan Wanloo & Seriefrämjandet.
  • Artiklar
Göteborg har återigen en egen seriefestival, arrangerad av Seriefrämjandet. Festivalgeneralen Yvette Gustafsson rapporterar om hur det gick.

Under tre år har vi haft nöjet att kunna åka till Örebro seriefestival på hösten, men ingen verkade villig att ta upp stafettpinnen efter den nyligen bortgångne Thomas Karlsson och fortsätta det arrangemanget. Blickarna vändes mot Göteborg.

Årets festivalbild ritad av den meste göteborgaren: Johan Wanloo. Formgivning av Ola Forssblad. © Johan Wanloo & Seriefrämjandet.

Senast Göteborg hade en seriefestival var 2011, och det kändes som att det skulle kunna vara dags att återinföra evenemanget. Men vem skulle kunna rodda projektet?

Jag fick ett samtal från Seriefrämjandet med frågan om jag kunde åta mig uppdraget. Först ville jag säga nej. Att förverkliga ett stort event tar mycket tid och ibland också mer energi än man är beredd att ge. Men efter telefonsamtalet började hjärnan jobba av sig självt och leka med tanken på vilka som skulle vilja och kunna vara med och genomföra en festival. Bibliotekarier, kulturproducenter, butiksägare och andra drivna och kunniga människor som genom åren sagt att det skulle vara roligt med en seriefestival i Göteborg gjorde sig påminda, och så var det med det. Jag var tvungen att tacka ja!

Vi hade ett första möte på Seriefrämjandets kansli i Malmö där jag hade en önskelista med mig. Mycket av det blev det inte så mycket med, men en sak skulle jag ha: Johan Wanloo. Det blir inte mer göteborgskt än så, och jag kunde inte tänka mig någon annan att göra festivalbilden. Som tur var skulle han vara aktuell med en ny bok på Galago under hösten, vilket gjorde det ännu mer perfekt.

SAMARBETEN

Mikael Sol och Anna Erlandsson i samtal om Sols nya bok Solpaneler, på scen under stora festivaldagen den andra november. Foto och ©: Rolf Lindby.

Efter några samtal och möten med ovan nämnda stod det klart att intresset fortfarande var högst levande, och ganska snart fanns det önskelistor och förslag på vad som skulle kunna göras. Av en slump träffade jag projektledaren för Värsta boken!, ett projekt där Göteborgs bibliotek ger bort böcker till ungdomar i åldern 13–25. Jag frågade om vi inte kunde göra ett boksläpp med seriealbum. Några veckor senare hade vi vår första programpunkt, ungefär samtidigt som Frölunda kulturhus sa att de gärna ville ha en workshop som de själva kunde finansiera.

Men var skulle vi vara? Att hitta en lokal i Göteborg som uppfyller kraven är inte det lättaste. Hyfsat centralt till en ganska låg budget, tillgängligt så att till exempel rullstol inte är ett problem, och så förstås i lagom storlek. Dessutom är det mesta som uppfyller kraven redan bokat, ibland upp till ett år i förväg. Slumpen var på vår sida ännu en gång, då jag råkade träffa gamla kontorskamrater som skaffat sig en egen teaterlokal. Halvt på skämt frågade jag om jag fick låna deras lokal under skolornas höstlov, och döm om min förvåning när det visade sig vara ledigt att hyra den 2 november! Så fick det bli, lokalen bokades preliminärt i väntan på besked från beslutsfattare där vi sökt finansiering. Först fick vi stöd för läsfrämjande insatser från Martina och Wilhelm Lundgrens understödsfond, men det var inte tillräckligt för att arrangera en hel festival. Det dröjde. Och dröjde. Men så! Strax före midsommar lossnade det och vi kunde annonsera att det skulle bli av, tack vare arrangörsstöd från Västra Götalandsregionen.

Att boka artister mitt i sommaren är inte det lättaste, men tack vare att några ändå hade blivit tillfrågade redan innan för att eventuellt göra något så gick det vägen. Många av de tillfrågade var bara glada att det skulle bli en festival över huvud taget och bjöd på sig själva och vad de hade att erbjuda. På det sättet kunde vi boka in fler programpunkter än vi trodde var möjligt, och ha mer pengar över till marknadsföring än vi trodde skulle finnas. Att Stadsbiblioteket hörde av sig med ett positivt besked där även de hade blivit beviljade medel för höstlovet gjorde inte saken sämre.

Glada bibliotekarier på Stadsbiblioteket Dynamo. Från vänster: Anders Olsson (projektledare Värsta boken!), Sara Norén (ungdomsbibliotekarie), och Jenny Hellström (ungdomsbibliotekarie). Foto och ©: Yvette Gustafsson

HÖJDPUNKTER

Det blev till slut 35 programpunkter på sju olika scener: Stadsbiblioteket, Science Fiction-bokhandeln, Frölunda kulturhus, ungdomssatsningen Fängelset, Göteborgs bildverkstad, Partille bibliotek och Kvartersscenen 2lång. Det hade inte kunnat bli ett så rikt och varierat program utan alla arrangörer som ville vara med och bidra till festivalen. Ett gott exempel är när Svenska Serieakademin hörde av sig och frågade om utdelningen av årets Adamsonstatyett kunde bli en del av festivalen. »Självklart!« svarade jag. Och så hade festivalen en prisutdelning att avsluta veckan med.

Adamson-statyetten mottogs av Uti vår hage-tecknaren Krister Petersson. Prisutdelningen ägde rum söndagen den tredje november på Göteborgs stadsbibliotek. Foto och ©: Rolf Lindby.

Affischer sattes upp över hela stan, program delades ut på alla våra scener och lite till. Vi gjorde sponsrade inlägg på sociala medier, nyhetsbrev och även fysiska vykort skickades ut för att försöka locka publik till våra aktiviteter under höstlovsveckan. Ända in i det sista pushades det för aktiviteter, även sådana  som låg utanför programmet men ändå var serierelaterade, för att visa en öppen attityd och en villighet att samarbeta. Det är serierna och människorna bakom som spelar roll, inte vem som gjort vad.

Så kom festivalveckan. Workshops, föreläsningar, fester och samtal, allt i en salig blandning – mest för att se vad som fastnar. Vad vill man ha från en seriefestival i Göteborg? Och för vem ska man arrangera? Målgruppen unga 13–25 år är svår att nå. Riktigt svår. Men vi måste försöka, och kanske försöka igen, men annorlunda.

Den 2 november var det den stora festivaldagen på Kvartersscenen 2lång, med 28 bord för fanzinister och förlag som sålde sina fanzin, böcker och prints. Scenprogrammet var minst sagt varierat! Gäster som Stef Gaines (tillförordnad ordförande för Seriefrämjandet), Tora Stridh, Tora Stridh (Kickstartern Seriecafé i Göteborg), TILLT, Mikael Sol (Solpaneler), Johan Wanloo (Enklare fysiska övningar), Øyvind Sagåsen (Radio Gaga), Fredrik Strömberg (Bild & Bubbla), Per Myrhill (Aneurysmdimma), Malin Granroth (En klump i magen) och till sist Serieateljén som bjöd på liveteckning. Tack vare moderatorn Anna Erlandsson blev det riktigt bra samtal med de olika gästerna och energin var hög! Den som kom in i lokalen kunde genast höra ett vänligt sorl från marknaden och en energi från scenen som kändes välkomnande.

Även om lokalen var i minsta laget för vårt evenemang var det en positiv känsla i rummet och Elias Olsson uttryckte det fint i en enda, kort tweet: »Gbg seriefestival var trevligt. Väldigt proffsigt arrangerat. Jag tror jag ska försöka boka ett bord om det blir en uppföljare.«

Cajsa Nordlund livetecknar. Foto och ©: Rolf Lindby.

UPPFÖLJNING

Jag hoppas verkligen att vi kan ge Göteborg en uppföljare som är bättre än ettan! Det här var en bra uppvärmning som gav mersmak, och idéer väcktes för att göra mer av det som var bra och förbättra det som inte riktigt fungerade. Det är många olika faktorer som ska vägas in. Hur mycket pengar har vi att röra oss med? Vilka ska vi rikta oss till? Vilken tidpunkt ska vi välja? Hur får vi dit publiken? Men vi har bestämt oss, vi ska göra en insats.

Biblioteken är redan igång med sina processer och möten är bokade för att forma samarbeten. Vi börjar förstås om från noll med budget, som vi kanske inte vet om vi kommer att få, men något kommer det att bli. Personligen vill jag bygga något som växer i lagom takt, så att även publiken hittar till festivalen, och till slut kanske det känns som en självklarhet att man åker till Göteborg på hösten precis som man åker till Stockholm på våren för seriefestivalen där.

Serieateljén livetecknade som dagens sista programpunkt på den stora festivaldagen den andra november. Från vänster: Henri Gylander, Dana Mohseni, Anthony Åslund och Jan Kustfält. Foto och ©: Rolf Lindby.

Ursprungligen publicerad i Bild & Bubbla nr 223 (2/2020). Texten återges med skribentens tillåtelse.