Drottningen i kassan
26 maj 2019 av Johanna Larsson Böcker Erika Petersson bashar dig i komisk vett-och-etikett för mataffären.Efter sommaren när jag jobbade i kassan på Willys, hade jag kanske inte som Erika Petersson fått ihop till en hel bok, men åtminstone en Pixibok. För knasiga kunder och konstiga situationer var det ingen brist på. Jag känner igen det så väl; stressen för att hinna ta rast, värken i axlarna och varubergen på rullbandet.
Drottningen i kassan är ingen seriebok i sin traditionella bemärkelse, utan en blandning av texter, utdrag ur Twitter-kontot med samma namn, korta serier och satiriska teckningar.
När jag börjar läsa den känner jag mig först lite trött på klippa-och-klistra, slarviga teckningar och slött Twitter-språk. Men en bit in i boken börjar jag ändå småfnissa, vilket snart övergår till återkommande gapflabb över kundernas förutsägbara skämt, macho-åthutningar och otålighet över att inte kunna få tag på kvällstidningen eller komma in i butiken tillräckligt tidigt.
I sin lite slarviga och enkla, men väldigt roliga form, blir boken lättillgänglig och lockande att läsa. Utöver det uppenbart komiska innehållet berör författaren också mer allvarliga sidor av ämnet, som personalens arbetsförhållanden, eller hur det kommer sig att kunderna aldrig har varit nöjdare och gladare än när det mesta i butiken havererade på midsommarafton.
Boken borde faktiskt vara obligatorisk läsning på arbetsplatser och skolor, så folk lär sig att veta hut. Det egentligen också varit kul om det fanns en bok för varje yrkesgrupp över vilken folk gillar att ut sin personliga bitterhet, till exempel busschaufförer, städpersonal och servitriser.
Personligen kommer jag själv tänka till en extra gång på hur jag beter mig mot personalen i mataffären, och det borde ni också göra.