I april hölls för andra gången seriemässan Uppsala Comix, och Seriefrämjandet var förstås på plats. Här kommer en rapport och några bilder från flera av Bild & Bubblas utsända.
Den 14 april var det åter dags för Uppsala Comix, den seriemässa som anordnas av föreningen med samma namn sedan 2012. Föreningen har starka band till seriebutiken Seriezonen och några av de serietecknare som är verksamma i Uppsala. Uppsala Comix har redan fått ett gott rykte bland utställare och serieskapare – Uppsala ligger relativt centralt i landet, nära till Stockholm. De cirka 500 besökarna växlar mellan olika föreläsningar och mässgolvet, vilket gör att det blir en relativt lugn atmosfär ”där man faktiskt kan prata med varandra utan att skrika”, som en utställare uttryckte sig.
Bland utställarna fanns flera svenska förlag (stora som små), serieskolan i Gävle, utländska gästförlaget Nobrow, lokala serietecknare och Seriefrämjandet Stockholm, som än en gång administrerade besökarnas secondhand-försäljning av gamla serier. Dagens signeringar stod Kim W. Andersson, Karl Johnsson, Ola Skogäng, Daniel Thollin, Gunnar Lundkvist, Jakob Nilsson, Sara Granér och Lisa Medin för. Serieskolan i Gävle, som snart lägger ner, ordnade workshop. Sam Meskanen visade sina kollage. Apart Förlags zombieporträtt har blivit ett populärt inslag på många seriearrangemang runt om i landet – den här gången var det den lokala förmågan Olov Redmalm som stod för tecknandet.
Scenprogrammet var digert. David Haglund (undertecknad) från Seriefrämjandet Stockholm var konferencier och intervjuade några av gästerna.
I en inledande showcase presenterades Wibom Books, Sanatorium Förlag och Kolik. Lisa Wibom intervjuades om sin utgivning, som främst riktades till barn och ungdom. Förlagets stora serie är ”Lou!”, men man har även gett ut ett album med ”Mamette” och Urhunden-belönade vuxenserien ”Tamara Drewe”. Lisa Wibom berättade att hennes serieböcker har ett mindre format än de franska för att hon vill att de ska passa in i bokhandelns standardhyllor bland ungdomslitteratur, för att de inte ska förpassas till en generisk humorhylla i butiken. Jens Andersson från Sanatorium presenterade sina fina trycksaker och berättade om den nya satsningen på lättlästa klassiker.
Kolik presenterade ”Berättelser från Engelsfors”, som är en serie-spinoff på en rad kända ungdomsböcker med fantasyinslag skrivna av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Den sistnämnda var på plats tillsammans med Karl Johnsson och Kim W. Andersson för att berätta om arbetet med serieboken. Det rör sig inte om en serieversion av någon av böckerna, utan detta är en fristående utgåva, ungefär som Jens Lapidus och Peter Bergtings Stockholm Noir-bok ”Gängkrig 145”.
Därefter berättade den internationella gästen Sam Arthur från Nobrow om förlagets historia. Nobrow är ett alternativserieförlag som gör mycket fina trycksaker. Förläggaren Rolf Classon från Kartago berättade en stund om sin gärning inom förlagsvärlden – han grundade ju en gång Galago och har varit inblandad i några av Seriesveriges största succéer genom tiderna (”Arne Anka”, ”Rocky”). Lisa Spåman lämnade återbud, så Lisa Medin fick istället samtala med sin förläggare Fabian Göransson om debutalbumet ”Medley”, som gått från fanzin till publicering i Utopi till egen seriebok.
Sara Granér höll en föreläsning om hur hon arbetar och tänker. Hon visade även många exempel från sina populära album. Dagen avslutades med att podcasten ”Hög av serier” spelade in ett avsnitt på plats och intervjuade flera av gästerna. Lyssna på avsnittet här.
Nämnas ska också att Ola Skogäng presenterade nya boken ”Theos ockulta mysterier: Deus Ex Machina: Fadern”, som den här gången gjorts i samarbete med Daniel Thollin. Detta samarbete tillkännagavs året innan på just Uppsala Comix, och det kändes därför logiskt att släppa den till årets upplaga.
Fler bilder från Uppsala Comix finns här.