Malinda Lindmark har besökt nya arrangemanget Malmö Seriefest och kom tillbaka med färska intervjuer och foton.
28–29 mars arrangerades för första gången Malmö Seriefest i Röda rummet på Malmös stadsbibliotek. Malmö Seriefest är en mässa där serieskapare kan sälja sina egna seriealbum och fanzin, men det är också en plats för olika föreläsningar kopplade till seriebranschen samt höguppläsning av serier projicerade på en duk av skaparna själva. Arrangörer till arrangemanget var Natalia Batista och Sissel Gustafsson som båda två också är serietecknare.
På mässan hittar jag ganska snart några studenter från utbildningen Visuellt berättande som är en halvår lång utbildning på Malmös högskola.
”I början tecknar man en hel vecka, och gör övningar som att tuscha och skriva bildmanus”, berättar Emi Burell som gått utbildningen. ”Det är mycket att göra, och enda sättet att bli bättre är att faktiskt börja skapa”, säger hon.
Utbildningen är till stor del praktisk, men också akademisk med en hel del skrivande. ”Det kan till exempel vara seriehistoria eller olika tekniker för att göra serier”, fyller Burell i. En del av studenternas skolarbeten har också hamnat på Seriewikin, Seriefrämjandets initiativ för att tillgängliggöra information om tecknade serier på Internet. Lärare på skolan är bland annat Gunnar Krantz och René Engström, ”men vi har också haft gästföreläsare som Natalia Batista, Oscar Aspman och Frida Ågren”, berättar Burell.
Vid ett bord i närheten sitter Victor Jäderlund som skrivit och tecknat ”Seger” som är en serie om de dövas historia.
”Min serie har ett stort fokus på dövhet och historia”, säger Jäderlund via sin teckenspråkstolk. Serien tar också upp en del samhällskritik, ”till exempel i slutet av 1800-talet blev döva tvingade att lära sig den orala metoden”. Med andra ord att lära sig prata, fast de inte kunde höra sin egen röst, och i Milano förbjöds teckenspråket under en tid. ”Det var diskriminerande”, säger Jäderlund.
Innan arrangemanget är slut får jag också uppleva en hel del intressanta föreläsningar, till exempel en paneldebatt om nya sätt att finansiera sitt serieskapande på. Ett exempel är Patreon där seriefans kan ge månadsvisa betalningar till sina favoritskapare, och som presenterades av Elise Rosberg.