Tecknare: Dan Jurgens, Patrick Gleason, John Romita Jr, Curt Swan, Rafael Albuquerque, Oliver Coipel
Omfång: 80 sidor i färg
Format: Serietidningsformat med styvt omslag
Utgivare: DC Comics

Action Comics nr 1000

Böcker Action Comics nummer 1000 är som väntat en blandad kompott med historier av ikonisk karaktär med serieskapare från Supermans 80 år långa historia.

I år är det 80 år sedan Superman gjorde premiär i den nya tidningen Action Comics och gav upphov till en helt ny genre: superhjälteserien. I april kom det tusende numret av tidningen, och även om en del amerikaner hävdar att det är första gången någonsin som det händer, så finns det med största sannolikhet europeiska och japanska titlar som utkommit med fler nummer. Detta till trots så är det ändå respektingivande att förlaget lyckats hålla en serietidning med en och samma figur vid liv i så många år.

Detta jubelnummer är som väntat en salig blandning av historier av ett flertal olika kreatörer från figurens långa historia. Tidningen finns också utgiven med ett flertal olika omslagsvarianter med motiv från Supermans långa historia. Själva innehållet är befriande nog en blandning av olika versioner av figuren från olika tidsperioder – nyskrivna historier av ikonisk och allmängiltig karaktär. Man behöver alltså inte vara särskilt insatt i figuren för att uppskatta serierna, även om man som långvarig läsare nickar igenkännande både här och där.

Dan Jurgens, som skrev och tecknade Superman under en stor del av 1990-talet, inleder med en lättviktig historia om problemen med att få Superman att vara på samma plats länge nog för att kunna fira honom. Peter J. Tomasi och Patrick Gleason låter sedan Superman återberätta sin dag för familjen i en serie helsidor som mest verkar vara en ursäkt för att få visa upp ikoniska ögonblick ur figurens långa historia. Snyggt gjort, om än en ganska tunn historia.

”An Enemy Within” är ett nyproducerat äventyr som bygger på en ofullbordad kort serie tecknad av legendaren Curt Swan. Marv Wolfman fick i uppdrag att skriva en fungerande handling och dialog, men det hela känns mest krystat. Tyvärr, för jag hade så innerligt önskat att det hade funkat. Swan är för många den ultimate Superman-tecknaren och tecknade serien i mer än 30 år. Butch Guices är också extremt ful i sammanhanget, något som framgår med all önskvärd tydlighet då sista sidan tuschats av Kurt Schaffenberger, även han en legendar.

”The Car” är en serie satt 1938 som spinner vidare på omslaget till Action Comics nummer 1 och ger en bakgrund till skurken som äger bilen som Superman slänger iväg. Firade serieförfattaren Geoff Johns och filmregissören Richard Donner ger en mer nyanserad bild som står i bjärt kontrast till 1930-talets mer okomplicerade syn på ont och gott. Det hela är fantastiskt fint tecknat av Oliver Coipel.

En klassisk Superman av Oliver Coipel från Action Comics nr 1000. © DC Comics

Scott Snyder och Rafael Albuquerque skildrar sedan ett ödesdigert möte mellan Superman och Lex Luthor och passar på att utforska deras gemensamma förflutna. Slutet är helt öppet och jag sitter som ett frågetecken. Det här, om något, känns krystat och intetsägande. Deras historia tillför inget nytt och är heller inte särskilt njutbart. Jag tror att Snyder i regel behöver fler sidor på sig för att utveckla sina idéer och har svårt att skriva kort och snärtigt.

Inte heller Tom Kings och Clay Manns korta historia om en odödlig Superman som bevittnar Jordens undergång och pratar med sina sedan länge döda föräldrar tillför särskilt mycket. En bitterljuv bagatell.

Louise Simonson och Jerry Ordway tillhörde den fasta redaktionen under 1990-talet och levererar även de en trevlig bagatell om Supermans kamp för att bolla sin yrke som reportern Clark Kent med superhjälterollen. Det här både känns och ser ut som om det hade producerats på 1990-talet.

Mer entusiastisk känner jag mig efter att ha läst ”Action Land!”, som beskriver en futuristisk nöjespark på temat Superman. Författare är Paul Dini, som stod bakom många av Warner Bros animerade versioner av såväl Batman som Superman och Justice League. Äventyret tecknades av José Luis García-López, en spanjor som gjort en hel del ströjobb för DC Comics genom åren och var den som ritade mallen för hur Superman skulle avbildas på licensprodukter. Lättsamt och snyggt, får jag säga!

Samma omdöme stämmer också in på Brad Meltzers och John Cassadays historia ”Faster Than a Speeding Bullet”, där ett extremt kort tidsförlopp sträcks ut över flera sidor och levererar ett feelgood-slut.

Den sista historien i tidningen har skrivits av Brian Michael Bendis, stjärnförfattaren som DC Comics nyligen lyckades locka över från Marvel, och Jim Lee. ”The Truth” skiljer sig en hel del från de andra berättelserna i tidningen eftersom den till skillnad från de andra berättelserna inte blickar bakåt utan utspelas här och nu. Den leder också mycket riktigt vidare i en ny miniserie med premiär i maj månad. Här är det klassisk superhjälteaction och stadsförstörelse med den nye skurken Rogol Zaar. För en del känns det kanske nytt och fräscht, men vi som varit med ett tag har säkert sett det här tusen gånger under de senaste tjugo åren. Nå, vi ska inte döma ut detta på en gång. Det återstår att se vad Bendis gör med detta framöver.

Sammantaget är detta en trevlig läsning och en övning i komprimerat berättande för många av dagens serieskapare.

Superman får stryk av Rogol Zaar i Action Comics nr 1000. Bild: Jim Lee. © DC Comics