Tecknare: Kenneth Hamberg
Omfång: 32 sidor i färg
Format: 307 x 237 mm, inbunden, hårda pärmar
Utgivare: Tukan Förlag
ISBN: 978-91-7401-543-0

Goliat: Tidsresan

Många som växte upp under 1980-talet minns säkerligen serien om stenålderspojken Goliat. Serien gjordes (huvudsakligen) av äkta paret Kenneth och Kerstin Hamberg och blev en tecknad TV-serie som visades inom ramen för det omåttligt populära programmet Hajk. Det här var alltså på den tiden då de flesta var förvisade till endast två statligt ägda TV-kanaler och fler hade gemensamma referensramar när det gäller TV-tittandet.

Äventyren i både TV-serien och serietidningen var av feelgood-karaktär, i samma tradition som Rune Andréassons Bamse och Lars Mortimers Bobo. Serien Goliat lades ned kring 1990 och låg sedan i träda i närmare 20 år innan en nyproduktion kördes igång 2009. Enligt Tukan förlags hemsida var både dagsstrippar och albumserier planerade, men hur det blev med den saken är oklart. Helt säkert är dock att det blev en radda barnböcker, sex stycken totalt. Man hittar dem oftast i reabackar nu för tiden, men de finns även att få tag på i e-boksformat till billigt pris.

Tidsresan är en av barnböckerna med karaktärer från den tecknade serien. Det är alltså en bilderbok med text, men med lite god vilja kan man se det sekventiella berättandet även här med upp till fyra bilder per uppslag. Känns nästan som ett storyboard till en tecknad film ibland. Goliat hittar här en magisk amulett som gör det möjligt att resa i tiden och transporteras till medeltiden, där den unge kungen blivit kidnappad. Men med hjälp av trollkarlen Gorun och den magiska stenyxan löser Goliat snart mysteriet. Det här blir den första av flera tidsresor i senare böcker.

Det hela är enkelt men kompetent utfört i både text och bild och passar målgruppen 3–6 år alldeles utmärkt. Lagom spännande, ger inte upphov till några djupare funderingar eller mardrömmar. För en vuxen läsare är det kanske inte lika roligt, men det är ofta väldigt trevliga illustrationer att fästa ögonen på. Särskilt då om man har en tidigare relation till Goliat.