Sök...
Generic filters
Exact matches only
  • Artiklar
  • Artiklar
Serieoriginal kan ofta vara vackra på ett sätt som inte alltid framgår när de reproduceras. Att samla på dem är ett intresse som funnits länge, men växt de senaste åren. Specialinriktade butiker har dykt upp, auktioner avhålls och utställningar arrangeras.

Varför samlar man då på serieoriginal? Och hur får man tag på dem? Vi har ställt ett antal frågor till Joakim Gunnarsson och Germund von Wowern, två erfarna samlare och tillika ansvariga för urvalet i den bildsektion med inriktning på serieoriginal som ligger på de följande sidorna.

Varför samlar man på serieoriginal?

En av de få faktaböckerna om att samla serieoriginal.

En av de få faktaböckerna om att samla serieoriginal.

Joakim: För mig handlar det inte så mycket om att just »samla«. Jag har ju inte direkt några listor där jag bockar av vad jag har och inte har, som en frimärks- eller serietidningssamlare. Alla de original jag har finns det en särskild anledning till att jag köpt. Det kan vara en serie man läst som liten och som etsat sig fast i minnet eller en tecknare som man uppskattar. Ska man studera en tecknares teknik kan det vara svårt om man bara har det tryckta materialet. Har man ett original kan man ofta se precis hur han/hon arbetat.

Germund: Jag håller helt med Joakim, men för mig handlar det även om seriehistoria, känslan av att de serierutor man har framför sig skapades i just det ögonblick som tecknaren placerade just dessa tuschlinjer på just denna bit papper. Det ger en känsla av genuinitet och är inte konstigare än att vissa hellre har en tavla av Monet på väggen än en reproduktion.

Joakim: Sedan är det inspirerande att ha verk av sina favoriter i lådorna. Känner man att det går trögt med tecknandet brukar det funka att plocka fram några Jim Holdaway- eller Floyd Gottfredson-original. Och vips så kommer lusten att teckna tillbaka.

Germund: Detta med inspiration gäller dock inte bara att teckna. Jag tecknar inte själv, men kan bli oerhört inspirerad av vilka fantastiska saker man kan uppnå med väldigt enkla medel, till exempel när jag ser original av min store favorit Roy Crane eller om man har förmånen att få se teckningar av André Franquin.

När började du samla?

Germund: Jag började samla i slutet av nittiotalet, när internet blev en naturlig del av mitt liv och jag dels började leta original på internet, dels började korrespondera med andra samlare. Jag vet fortfarande inte vad som fick mig att köpa två sidor av en romantikserie med en utomjording, tecknad av Dan Parent, för tio dollar styck, men det sparkade utan tvekan igång något inom mig.

Joakim: Jag började ungefär samtidigt. Det blev en sporre att ha en god vän som också hade samma intresse. Man försökte bräcka den andre med att hitta rara och »omöjliga« original. Och så hade man ju någon att visa upp sina fynd för också.

Vilken är din favorit i samlingen?

Joakim: Jag har så många favoriter av dem jag själv har att det är omöjligt att välja. Men jag kan ju säga vilka av Germunds original jag önskar att jag hade lagt vantarna på: hans halva »Mickey Mouse«-stripp från »The Gleam« (1942) av Floyd Gottfredson och hans »Wash Tubbs«-stripp från 1926. Finns det några i min samling du skulle vilja ha, Germund?

Germund: Några av Joakims original? Vad skulle jag med dem till? Nejdå, det finns en hel del i Joakims samling jag ytterst gärna hade haft. Han har till exempel en skissad halvsida med »Kalle Anka«, tecknad av Paul Murry, som jag mer än gärna haft på väggen. Och två urvackra »Tarzan«-strippar av Bob Lubbers från 1951 och en »Wash Tubbs«-stripp från 1934 med flera. Jag skulle kunna fortsätta ganska länge …

Hur får man tag på serieoriginal?

Joakim: Det finns en hel del som säljer på nätet, men det är nästan roligare att själv upptäcka var man kan finna dem än att vi ska berätta det. En startpunkt kan dock vara www.comicartfans.com.

Germund: Ja, Comicartfans är en webbsida där samlare lägger upp bilder på sina original för allmän beskådan. Det köps och säljs en del original där, vilket ofta är betydligt roligare än att köpa direkt av handlare. Letar man systematiskt efter vissa original bör man dock leta antingen på Ebay, Heritage Auctions (www.heritagecomics.com) eller på handlarnas egna webbsidor.

Är det dyrt?

En specialkatalog från auktions företaget Sotheby’s med inriktning på tecknade serier.

En specialkatalog från auktions företaget Sotheby’s med inriktning på tecknade serier.

Germund: Precis som med gamla serietidningar kan original kosta precis hur mycket eller hur lite som helst. Vill man ha en originalsida av »Prins Valiant«, en sida ur »Watchmen«, en »Daredevil«-sida av Frank Miller eller någon annan riktigt klassisk serie, kan de kosta rejält med pengar. Å andra sidan kan man hitta mängder av fantastiska och ofta minst lika spännande original för en spottstyver, bara för att det inte finns någon efterfrågan på just den tecknaren. Det är bara att ge sig ut och leta och upptäcka vad man själv gillar.

Hur ska man förvara dem?

Joakim: Jag förvarar mina i ett gammalt kartskåp. Där ligger de bra och man kan lätt plocka fram dem. Sedan har jag en del inramade på väggen också.

Germund: Kartskåp eller arkivskåp är det bästa förvaringssättet, då en del original är väldigt stora. Har man riktiga dyrgripar kan man investera i Mylarplastfickor, precis som för serietidningar, och de finns att få även i »original«-storlekar. Men … vad är nyttan med original om man inte tittar på dem, så det absolut bästa stället är faktiskt på väggen (fast man kan ju undvika direkt solljus).

[Texten publicerades ursprungligen i Bild & Bubbla nr 178 (1/2009) och återges med skribentens tillstånd.]