Detta är väl i sig tillräckligt för att vara en nyhet här hemma i Sverige, men lägg därtill att det är ett intelligent manus, som inte bara använder sig av formen och figurerna från ”Watchmen” i enkelt satirsyfte, utan berättar historien om schismen mellan Alan Moore (författaren till Watchmen) och det amerikanska förlaget DC (som gav ut den ursprungliga serien) men också lyckas diskutera serieskaparnas rättigheter till sina verk i allmänhet och det faktum att en stor del av de personer som var med och byggde upp den amerikanska seriekulturen var judar (därav namnet ”Watchmensch”).
Det som verkligen imponerar, dock, är Rohrmüllers teckningar. Han ligger nära Dave Gibbons (tecknaren av den ursprungliga ”Watchmen”), så nära att man ibland glömmer att det är en parodi man läser. Att teckna realistiska serier på ett trovärdigt sätt är extremt svårt, och vi har inte haft många svenskar som klarat det. Rohrmüller sällar sig till den skaran, och jag ser fram emot att få se var han tar sig härnäst.
För mer information, se www.watchmensch.com.
Artikeln är hämtad från Sekventiellt.se och publiceras med skribentens tillstånd.