Den 30 november 2011 hölls föreläsningen ”Tintin och jag” inför en fullsatt aula på Ädelfors folkhögskola. Bakom föreläsningen stod serieteckningsläraren Mats Brathe, som grundligt gick igenom hur olika folkgrupper framställs i Tintinserierna.
Bakgrunden var att Brathe blivit upprörd över hur olika tyckare i media närmast slentrianmässigt haft åsikter om, och anklagat Tintinserien för att ha ett rasistiskt innehåll, utan att egentligen ha läst albumen särskilt noggrant. Detta är något som däremot Brathe har gjort och under föreläsningen gick han grundligt igenom hur Tintinalbumen framställer både afrikaner, kineser, japaner, araber, judar och indianer.
”Tintin i Kongo”, är det mest kritiserade albumet, som enligt Brathe säljs med varningstexter i Storbritannien med anledning av hur afrikaner framställs. ”De mörkhyade karaktärerna uppför sig som barn som försöker leka vuxna genom att klä sig i västerländska kläder”, säger Brathe. Till Tintins skapare Hergés försvar ska dock sägas han aldrig hade varit i Kongo när albumet tecknades. ”Han utgick bara från vad som skrevs i tidningarna vid den här tiden”, påpekar Brathe.
I albumet ”Tintin i Amerika” är det däremot tydligt att Hergé är kritisk till hur indianer behandlas. ”Här är det istället vita amerikaner som framställs som hänsynslösa mot sin ursprungsbefolkning i sin jakt på mera pengar”, säger Brathe.
Slutligen i ”Blå Lotus” framställs kineserna på ett trovärdigt sätt, men japanerna demoniseras. Detta beror på att Hergé tog hjälp av en ung kinesisk student som hjälpte honom med efterforskningarna. ”Men då Japan och Kina låg i krig med varandra blev naturligtvis bilden av japaner färgad därefter”, menar Brathe.
Vilket är då svaret på frågan? Är Tintin en rasistisk serie? ”Det är upp till var och en att avgöra”, säger Brathe. ”Men”, uppmanar han, ”lyssna inte bara på vad tidningarna skriver om Tintin utan läs serien själv och bilda dig din egen uppfattning utifrån det.”