Kvartetten, som sprängdes Del 2

kvartetten som sprangdes del 2 omslag

Del 2 i Malin Billers serieversion av en av det svenska 20-talets stora succéromaner.

Under de senaste åren har flera klassiska svenska romaner tolkats i serieform. Några exempel är Fabian Göransons Inferno (Strindberg), Marcus Ivarssons En herrgårdssägen (Lagerlöf) och Jakob Nilssons serietolkning av Stieg Trenters deckare.

I detta fall är det Birger Sjöbergs roman Kvartetten, som sprängdes som gestaltats i serieform av Malin Biller. Romanen, som kom ut i två delar, blev oerhört populär då den kom ut 1924, och har sedan dess framförts på såväl teater som filmatiserats och blivit tv-serie.

Första delen av Billers tolkning kom ut 2015. I den andra delen, som kom ut 2017, fortsätter vi följa Electrical Girl, Cello, Karl Ludvig och de andra brokiga karaktärerna. Vi befinner oss i en svensk småstad, det är 1920-tal och finanskris. Handlingen kretsar främst kring medlemmarna i stadens stråkkvartett och hur de ger sig på aktiespekulation, men vi får också följa kärleksgrubblerier och andra av livets ofrånkomliga ingredienser.

Det märks att det är med stort hjärta och passion som Malin Biller skildrat den här berättelsen.

Själv har jag något svårt att hänga med i vändningarna då nya korta kapitel med nya karaktärer följer på varandra. Jag fastnar inte heller riktigt för någon av karaktärerna eller historierna, och finner språket, som till jag förstått är hämtat direkt ur Birger Sjöbergs bok, något motigt att läsa.

Detta är nog dock helt och hållet en fråga om smak, och är säkert framför allt en rolig läsupplevelse för de som redan tycker om Sjöbergs verk. Vi får liksom Malin Biller hoppas att hennes serietolkning bidrar till att Birger Sjöbergs verk blir tillgänglig för en ny publik. Det hade nog författaren varit värd, med tanke på hans gripande öde.

Recensent: Johanna Larsson

Utdrag ur Kvartetten, som sprängdes Del 2 av Malin Biller efter Birger Sjöbergs bok.

Utdrag ur Kvartetten, som sprängdes Del 2 av Malin Biller efter Birger Sjöbergs bok.

redaktion

Comments are closed.