Formgivare: Peter Friman
Omfång: 100 sidor i färg
Format: 21,6 x 22,5 cm , limmad rygg, kartongomslag
Utgivare: Egmont Kärnan
ISBN: 9789174057409

Uti vår hage – Blandad kompost

Ännu en återvinningssamling från Egmont – Krister Petersson bjuder på blandad kompost från ”Uti vår hages” julalbum och tid som biserie i 91:an. Petersson tecknar en bild av ett Sverige som håller på att försvinna, precis den snällare typ av serie som ”Uti vår hage” representerar.

Krister Petersson är en av våra mesta serieskapare med kommersiella och populära serier som ”91:an”, ”Vi å pappa” och ”Uti vår hage” på meritlistan. 1990 fick han Svenska Serieakademins diplom och 1993 belönades han med Seriefrämjandets pris Urhunden. ”Uti vår hage” har några år på nacken vid det här laget. Faktiskt så debuterade Petersson med serien i Svenska Serier redan 1981 innan den letade sig in i den reguljära 91:an-tidningen som biserie 1983. Serien blev på pass populär att den fick en egen serietidning, publicerades s i strippform samt samlades i julalbum och diverse samlingsvolymer.

”Uti vår hage – Blandad kompost” med underrubriken ”1990–1996” är just en sådan samling som utkom 2012. Redaktören heter Karin Wahlund Franck, men serieurvalet har skötts av Krister Petersson själv. Och visst är det en trivsam samling som ger en bra översikt över serien. Ingen introduktion ges, och ingen behövs heller. Det är lätt att få grepp om serien och karaktärernas förhållanden till varandra.

91:an-arvet vilar dock tungt över serien. Det är buskis- och slapstickhumor för hela slanten och medelåldern på målgruppen är förmodligen rätt hög. Om man som jag kommer från landsbygden finns det också ett visst mått av igenkänningshumor, men man kan med visst vemod konstatera att det handlar om ett Sverige som håller på att försvinna. Dock lyckas Petersson hålla det hela relativt tidlöst genom att avstå från tydliga tidsmarkörer.

Petersson är också konsekvent i sin teckningsstil och det är i stort sett omöjligt att avgöra vilka av serierna i denna samling som är äldst och vilka som är färskast. Däremot används tre olika färgläggningstekniker som skvallrar om olika publiceringsformer och trycktekniker, men det är inget som distraherar.

Jag uppskattar yrkesskickligheten i serien. Det är förvisso både lättläst och småkul, men jag kan också känna att humorn är lite för snäll och uddlös ibland, vilket står i skarp kontrast till många andra moderna svenska serier. Det är lätt att tycka om Krister Peterssons serier och jag är säker på att den har sin läsekrets på samma sätt som arga, cyniska nutidsserier också har sin. Men hur väl jag än vill Petersson så kan jag personligen inte ge den här samlingen annat än ett medelbetyg.